Grab-n-Go!

Grab-n-Go var en digital kampanj för bensinstationskedjan INGO med syfte att med små medel öka engagemanget för varumärket. Vi placerade ut 10 000 digitala containrar på vägarna i Sverige och skapade en webbapp med ett Google Maps-gränssnitt. Användarna kunde med mobilen ”plocka upp” containrar genom att befinna sig i närheten av dem. Den som fångade flest vann en bil. 1 700 deltagare körde tusentals mil genom Sverige och fångade tillsammans fler än 20 000 containrar.

Jag hade en central roll i den digitala produktionen och arbetade från start till mål med idé och strategi, prototyping, webbutveckling och analys.

Ingos Facebook-sida utvecklades under kampanjperioden till en engagerande samlingsplats där deltagarna rapporterade från sina resor, laddade upp bilder från vägarna och peppade varandra.

Under kampanjens gång analyserade vi stora mängder användardata och var lyhörda gentemot användarnas åsikter i sociala medier. Vi var snabbfotade och optimerade kampanjen löpande för att öka engagemanget lokalt där det behövdes och för att öka dramatiken och underhållningsvärdet.

Varje vecka släpptes ytterligare 2500 nya containrar i syfte öka motivationen bland nytillkomna deltagare att vara med. På det sättet höll vi tävlingen levande under längre tid och spänningen växte för varje vecka.

iPhone App

En stor utmaning var att förhindra fusk. Vi hade därför ett stort fokus på att utveckla ett avancerat backendsystem som loggade deltagarnas rörelsemönster och identifierade fuskare.